Skip to content
Menu
Cel wystąpienia - menedżer komunikuje zespołowi nowe zasady.

Cel wystąpienia – klucz do sukcesu

Precyzyjnie określony cel wystąpienia. Ku naszemu zdziwieniu, wielu uczestników naszych warsztatów z wystąpień publicznych nieświadomie lekceważy ten początkowy etap przygotowań do wystąpienia. Jak to możliwe, skoro każde wystąpienie powinno być… o czymś.

Niektórzy wychodzą na scenę, nie zdając sobie sprawy, co tak właściwie chcą przekazać swoim odbiorcom. To bardzo ryzykowna i przeciwskuteczna strategia.

Czasem mówca zna cel wystąpienia, a czasem tylko tak mu się wydaje

Jeden z dyrektorów sprzedaży spotkał się z handlowcami regionalnymi i tak rozpoczął swoją prezentację:

Spotkaliśmy się tutaj dzisiaj wszyscy wspólnie, aby pochylić się nad niezwykle ważnym i palącym tematem. Rzekłbym nawet problemem, chociaż nie do końca. Problem to jest złe słowo. Traktujmy to jako wyzwanie. A tym wyzwaniem są oferty i ich realizacja. Będę chciał Wam przedstawić dzisiaj pewne rozwiązanie, które pomoże Wam zapanować nad skutecznością i realizacją ofert. Sprawi to, że tak naprawdę wasza realizacja będzie się opierała procentowo na minimum 30% realizacji tych ofert. A co będzie tym rozwiązaniem, o tym powiem w kolejnej części wystąpienia.

Jaki jest cel tego przemówienia? Czy rozumiesz, co chciał osiągnąć dyrektor? Jak myślisz, z jaką reakcją spotkała się ta wypowiedź?

Na twarzach handlowców pojawiały się na przemian: zdziwienie i strach. Niektórzy byli lekko zszokowani, a inni mieli miny, jakby usłyszeli słynny kawał prowadzącego, po którym pojawia się w głowach tylko jedno pytanie: Ale o co chodzi?

Ale o co chodzi, czyli dlaczego to takie ważne, aby cel wystąpienia był czytelny?

Podejrzewamy, że podobnie zareagowałeś Ty czytelniku. Pikanterii dodaje fakt, że cel wystąpienia był taki, aby handlowcy wzięli się do pracy i zaczęli oddzwaniać do Klientów po wysłaniu im oferty mejlem. Wystarczyło zatem, aby dyrektor w klarowny i prosty sposób przedstawiła cel wystąpienia na początku swojej mowy. Oto nasza propozycja:

Dzisiaj porozmawiamy o tym, jak ratować sieroty – te które zostawiliśmy i które dopominają się o nasze zainteresowanie. Mówiąc sieroty, mam na myśli zapytania klientów, na które wysłaliśmy ofertę, ale nie otrzymaliśmy żadnej informacji zwrotnej. Z przykrością obserwuję, że bardzo często zapominamy o takiej ofercie i nie nawiązujemy z klientem żadnego kontaktu.

Wszyscy wiemy, że przygotowanie oferty to najbardziej mozolny etap w pracy handlowca. Kosztuje to nas wiele wysiłku, czasem nawet 5 godzin. Grzechem jest ten wysiłek marnować. Szkoda tracić taką okazję, zwłaszcza, gdy nagroda, czyli sprzedaż i pozyskanie Klienta, mamy już na wyciągnięcie ręki. Dlatego dzisiaj porozmawiamy o tym, jak uratować Wasz zapał, energię i czas. Jak zebrać plony z pracy, która już została wykonana.

Precyzyjnie określony i przedstawiony cel wystąpienia to fundament skutecznego wystąpienia. Bez tego zgubi się zarówno sam mówca, jak i najbardziej uważny słuchacz.

  Jak motywować pracowników do działania?

Tylko szaleniec może oczekiwać, że słuchacze będą cierpliwie domyślać się, w jakim celu mówca zajmuje ich cenny czas. Dlatego apelujemy: na początku wyraźnie przedstaw swój cel wystąpienia. Jeśli sam nie wiesz, czego inni mają się po Twojej mowie spodziewać, radzimy: nie wychodź na scenę!

Jak nie wpaść w pułapkę własnych domysłów i założeń?

Jak to możliwe, że mówca wychodzi na scenę, choć cel wystąpienia nie jest dla niego samego w pełni jasny i czytelny?

Z naszego doświadczenia wynika, że wielu prezenterów formułuje cel wystąpienia zbyt ogólnie. Wychodzą na forum z myślą „mam powiedzieć kilka słów o problemie z ofertami”, zamiast sformułować cel wystąpienia jednym zdaniem tak, aby było jasne, co chcą przekazać uczestnikom i co właściwie chcą osiągnąć. Jest to właściwie odpowiedź na pytanie: PO CO WYCHODZISZ NA SCENĘ? PO CO MÓWISZ? O CO APELUJESZ? CO CHCESZ OSIĄGNĄĆ?

Cel wystąpienia musi być precyzyjny, aby był jasny dla mówcy i słuchaczy

Dlatego sformułuj cel wystąpienia tak, aby:

  • był zwięzły (trafiał w samo sedno),
  • jasno wyrażał Twoje stanowisko (trafiał do umysłu słuchaczy),
  • był atrakcyjny dla słuchaczy (trafiał w ich potrzeby i zainteresowania).

Pamiętaj! Im precyzyjniej zdefiniujesz cel wystąpienia, tym łatwiej będzie Ci przygotować mowę i osiągnąć zamierzony efekt.

Co, jeśli według mówcy cel wystąpienia jest precyzyjnie określony, ale dla słuchaczy nie jest to takie oczywiste?

Jak sprawdzić, czy mówca rzeczywiście precyzyjnie sformułował cel wystąpienia?

Odpowiedź jest jedna: zanim staniesz przed słuchaczmi, czy podwładnymi, przedstaw swoje wystąpienie innym menedżerom i pokornie wysłuchaj ich opinii. Jeśli każdy z nich zrozumie Twój przekaz tak jak Ty, masz zielone światło. W przeciwnym razie, powtórz drugi raz tę samą ścieżkę. Jak długo? Aż do skutku! To odpowiedź na pytanie, jak przygotować dobre wystąpienie.

Jeśli szukasz natomiast odpowiedzi na pytanie: Jak zostać mistrzem wystąpień?, to z całą pewnością znajdziesz w Internecie wiele filmów, które na ten temata. Nic jednak nie zastąpi szkolenia pod okiem doświadczonych trenerów wystąpień publicznych. Zapoznaj się z pełną listą naszych szkoleń. Gdy któreś z nich Ciebie zainteresuje, zadzwoń lub napisz. Odpowiemy na Twoje pytania, a w razie potrzeby przygotujemy indywidualny program szkoleniowy. Do usłyszenia lub do zobaczenia!

⏳ Ładowanie przycisków AI...
Zapytaj o szkolenie | +48 608 787 310
Działamy w całej Polsce