page-header

Komunikowanie Zmian, Nowej Wizji, Trudnych Decyzji

Komunikowanie Zmian, Nowej Wizji, Trudnych Decyzji

„Bądź zmianą, którą pragniesz ujrzeć w świecie.” - Mahatma Gandhi

Komunikowanie zmian to gra w pokera. Jacek Wasilewski i Grzegorz Tomaszewski grają i nauczają tej sztuki od latJak zwięźle i bezpiecznie komunikować zmiany w organizacji?

Żyjemy w świecie ciągłych zmian! To hasło słyszymy niemalże każdego dnia – jak mantrę! Z jednej strony wiemy, że zmiany są konieczne i nieuniknione, a z drugiej znacząca część osób nadal broni się przed nimi. Dzieje się tak z prostego powodu. To co nowe, jest nieznane. W pierwszym odruchu czujemy lęk, bo nie wiemy, jakie konsekwencje będą wynikać dla nas z tej zmiany. Zapowiedź zmiany odruchowo wywołuje u słuchaczy reakcje obronne. Aby ktoś zechciał przyjąć i zaakceptować nowy punkt widzenia, musi dobrze poznać i zrozumieć nasze stanowisko.

Mówca, który staje przed zadaniem, by zakomunikować coś nowego i zachęcić do zmiany zachowań, przekonań, a co gorsza starych, utartych nawyków, musi liczyć się z tym, że opór jest nieunikniony. Gdy przyjmie postawę zrozumienia, może przejść do budowania całej retorycznej siły przesłanek i wyciągania wniosków. W ten sposób zbliża się krok po kroku do zamierzonego celu.

Nowa wizja wymaga znalezienia dla niej właściwego sposobu mówienia, który połączy przeszłość z przyszłością. Inaczej albo nie zostanie zrozumiana, albo nikt w nią nie uwierzy. Dla sukcesu ważne jest też to, kim mówca jawi się swoim słuchaczom: liderem czy tym, kto poucza; wizjonerem czy biurokratycznym zarządcą.

Perswazyjna moc wystąpienia - kiedy ją wzmocnić?

Siłę perswazji warto wzmacniać, gdy chcemy:
  • wytrącić audytorium z rutyny, a stawka jest wysoka
  • powiedzieć coś niepopularnego, co może być odrzucone
  • obietnica zmiany była dla słuchaczy wiarygodna i atrakcyjna
  • przekonać audytorium, które ma inny zestaw wartości
  • sformułować przekaz tak, by zminimalizować ryzyka.

Dla kogo dedykowane są warsztaty Komunikowanie Zmian?

Te warsztaty są dla:
  • członków zarządu spółek i globalnych korporacji
  • kandydatów na członków zarządu, CEO, Prezesów
  • radnych, wójtów, wojewodów, sekretarzy, burmistrzów i prezydentów miast
  • lokalnych liderów i promotorów zmian.

Jakich efektów możesz się spodziewać?

  • Pewności siebie poprzez świadomy dobór argumentów i przykładów
  • Autentyzmu i wiarygodności, dzięki czemu wzrośnie Twoja siła przekonywania słuchaczy
  • Przekonania, że potrafisz konstruować wystąpienie tak, by zmaksymalizować siłę perswazji.
  • Przykuwać uwagę i zainteresowanie słuchaczy
  • Budować perswazyjne struktury i figury retoryczne
  • Sprawnie i lekko odpowiadać na trudne pytania
  • Prezentować informacje emocjonująco i wciągająco przed grupami dowolnego rozmiaru
  • Przemawiać tak, aby po twoich wystąpieniach ludzie poczuli się docenieni i zmotywowani
  • Komunikować zmianę w taki sposób, żeby ludzie ją akceptowali i chcieli być jej częścią.
  • Tajniki i know-how światowych mówców
  • Świadomość własnego potencjału oraz siły własnego przekazu
  • Nowe umiejętności i pozbędziesz się tego, co do tej pory blokowało twój naturalny potencjał.

Komunikowanie Zmian

Program Warsztatów

Dzień 1. Kreowanie wspólnoty.

  1. Co mamy wspólnego: cele, wartości, doświadczenia, tradycje…
  2. Kim dla siebie jesteśmy?
  3. Relacja z odbiorcą: pociągać za sobą, czy pouczać? Zyskiwać władzę, czy ją zagarniać?
  4. Co to znaczy być liderem i jak to się przejawia w języku?
  5. Mowa, która działa na emocje, czyli jak mówić, żeby być razem i mieć wspólne cele z tymi, do których mówimy?
  6. Potrzeby odbiorców a cel wystąpienia.
  7. Trójkąt weryfikacji treści:
    – Do czego nas to przekonuje?
    – Dlaczego chcielibyśmy się w to zaangażować?
    – Co w tym jest atrakcyjnego?

Dzień 2.  Język perswazji.

  1. Techniki na „otwieranie” i zjednywanie odbiorcy (tu i teraz, my, ważność tematu, stawka).
  2. Klasyczne techniki wywierania wpływu wg Cialdiniego.
  3. Odpowiadanie na pytania, rozwiewanie wątpliwości.
  4. Powtarzanie, parafrazowanie, metafory. Znaczenie utrwalania przekazu.
  5. Argumenty – fakty.
  6. Porównanie – przeciwieństwo.
  7. Pytania retoryczne a zaangażowanie.
  8. Zamykanie argumentacji – jak kończyć, by skłonić słuchacza do zrobienia tego, co chcemy.

Dzień 3. Wystąpienia z okazji…

  1. Co ma wynikać z wystąpienia okolicznościowego?
  2. Nasze cele i to, jak umacniamy się we wspólnocie?
  3. Powody, dla których jesteśmy ważni dla siebie?
  4. Dlaczego mamy wierzyć, że możemy na sobie polegać?
  5. Po co nam wdzięczność i jak za jej pomocą potwierdzać wspólne wartości organizacji?
  6. Jak wyrazić wdzięczność, podziękowanie, docenienie, gratulacje, aby krył się w nich wartościowy cel?
  7. Jak doceniać, żeby nasze słowa nie zostały potraktowane jako powierzchowne i rytualne?
  8. Dlaczego ważne jest to, w jaki sposób działamy jako organizacja i czy nas to różni od innych?