Skip to content
Menu

Prezentacje biznesowe — jak dobrze wypaść przed zespołem i zarządem?

Prezentacje biznesowe przed zespołem, zarządem lub potencjalnymi klientami, są już niemal codziennością. Czy przygotowując się do nich, robisz coś jeszcze poza tworzeniem slajdów? Ćwiczysz swoje wystąpienie przed lustrem, aby wyszlifować przekaz werbalny i pozawerbalny? Jeśli nie, to czy wiesz, co o Twoich wystąpieniach myślą klienci, przełożeni, koledzy i koleżanki z pracy? No właśnie…

Poznaj trzy najczęstsze błędy w przekazie pozawerbalnym, jakie popełniają nieświadomi lub nie w pełni przygotowani mówcy. Sprawdź, czy Tobie również zdarza się robić coś podobnego, a jeśli tak, to zobacz, jak tych błędów uniknąć.

Prowadząc prezentacje biznesowe, stój na środku sali

Szkolenie Prezentacje biznesowe i wystąpienia publiczne to intensywny warsztat umiejętności oratorskich. W trakcie szkolenia szczegółowo omawiamy prezentacje biznesowe uczestników. Wielu z nich, wygłaszając swoją pierwszą mowę, stoi tuż przy ścianie, z lewej lub prawej strony stołu. Są też tacy, którzy zasłaniają się krzesłem lub chowają za flipczartem. Jak się potem okazuje, wiele osób nie ma nawet świadomości, co się z nimi dzieje podczas wystąpienia. Nikt wcześniej nie zwrócił im na to uwagi!

Prezentacje biznesowe przed zarządem
Prezentacje biznesowe przed zarządem – uważny kontakt wzrokowy buduje wiarygodność mówcy

To, gdzie stoisz w trakcie prezentacji, sygnalizuje, jak czujesz się na scenie. Chowając się w przysłowiowym kącie lub za jakąkolwiek barierą, wysyłasz sygnał, że coś jest nie tak. Gdy stoisz pewnie i swobodnie na środku sali, pokazujesz słuchaczom, że jesteś pewny siebie i dobrze przygotowany. Co wtedy sobie myślą? To może być wartościowa i ciekawa prezentacja biznesowa.

Jest jeszcze jeden prozaiczny powód, aby prowadzić prezentacje biznesowe ze środka sali. Stąd na ogół widać wszystkich uczestników najlepiej. A to bardzo istotny czynnik!

Kontakt wzrokowy ma strategiczny wpływ na prezentacje biznesowe

Załóżmy, że wychodzisz na scenę pewnym krokiem, stajesz w centralnym punkcie sali i… no właśnie. Zamiast nawiązać kontakt wzrokowy ze wszystkimi uczestnikami spotkania i naturalnie się z nimi powitać, patrzysz na slajd, w sufit lub w podłogę, na jedną bądź kilka przypadkowo wybranych osób. A co z resztą? Wiem, wiem, co powiesz…

Gdy widzę ludzi, zaczynam się krępować. Ze stresu ogarnia mnie pomroczność. Nie wiem, od czego zacząć. Patrzę na slajdy, bo bez slajdów nie dam rady cokolwiek powiedzieć.

O tym, jak opanować stres przed wystąpieniem pisaliśmy już na naszym blogu. Teraz wróćmy do wątku mowy ciała.

Stały kontakt wzrokowy ze wszystkimi uczestnikami spotkania ma ogromny wpływ na skuteczność prezentacji biznesowej. Po pierwsze, w ten sposób pokazujemy, że jesteśmy obecni duszą i ciałem oraz kontrolujemy sytuację. Po drugie, sprawdzamy, jak słuchacze odbierają nasz przekaz. Co sądzą na dany temat, czy wszystko rozumieją, czy ze wszystkim się zgadzają? I po trzecie, widząc reakcje słuchaczy, możemy zatrzymać swoją wypowiedź i zadać im pytanie:

Mam wrażenie, że to, co mówię jest nie w pełni zrozumiałe. W związku z tym, może chcą Państwo, abym coś powtórzył?

Taka reakcja prezentera pokazuje jego uważność, jego dojrzałość, a także jego troskę o słuchaczy. To pomaga zbudować ze słuchaczami pozytywne relacje.

A jak nawiązać kontakt wzrokowy z uczestnikami spotkania, gdy wszyscy siedzą z tyłu? Poproś, aby usiedli bliżej. Ma to duży wpływ na komfort i efektywność prezentacji. Gdy słuchacze siedzą na przedzie, nie muszą wytężać słuchu, aby usłyszeć Twój przekaz, a prawdopodobieństwo, że stracą uwagę i odpłyną w objęcia Morfeusza jest znikome.

Postawa i ruchy ciała

Wiemy już, że prowadząc prezentacje biznesowe, warto stać na środku sali i utrzymywać stały kontakt wzrokowy z odbiorcami. Trzeci istotny element to: postawa i ruch ciała. Niektórzy prezenterzy zupełnie nieświadomie wykonują ruchy, które wyglądają po prostu dziwnie. Są też mówcy, którzy przestępują z nogi na nogę, kołyszą się w przód i w tył lub chodzą po sali tam i z powrotem. To niestety zdradza ich niepokój i zdenerwowanie. Co radzimy?  

Prezentacje biznesowe przed klientami

Stój prosto i stabilnie na obydwu nogach. W trakcie przemówienia, co pewien czas zmień miejsce. Zbliż się do publiczności, gdy chcesz zadać komuś pytanie. Gdy pokazujesz slajd, zbliż się do ekranu rzutnika, aby wskazać jakiś szczegół. Chcesz coś narysować? Podejdź do flipcharta i zrób to tak, aby wszyscy widzieli, co rysujesz. Gdy skończysz rysować, wróć na środek sali, aby dobrze wszystkich widzieć. Poruszaj się ze świadomością celu, a nie na zasadzie bezwarunkowego odruchu. W ten sposób pokażesz, że jesteś świadomym i dobrze przygotowanym prezenterem/ką.

Prezentacje biznesowe – trzy podstawowe czynniki sukcesu

Jeśli chcesz, aby Twoje prezentacje biznesowe wyglądały profesjonalnie i przynosiły zamierzony efekt, stosuj trzy zasady:

  1. Przedstawiaj swoją prezentację z miejsca, w którym najlepiej widać uczestników. Zazwyczaj jest to środek sali.
  2. Utrzymuj stały kontakt wzrokowy ze słuchaczami i rozkładaj go równomiernie na wszystkich.
  3. Poruszaj się po sali ze świadomością celu. Gdy z jakiegoś powodu zmieniasz miejsce wystąpienia, to wrócić na środek sali, aby mieć ze wszystkimi bliski kontakt.

Jeśli spodobał Ci się ten artykuł, odwiedź nasz kanał na YT i obejrzyj film: Prezentacje biznesowa – trzy najczęstsze błędy w mowie ciała

A jeśli chcesz doskonalić swoje oratorskie umiejętności, zapisz się na warsztaty z wystąpień publicznych, retoryki lub jednodniowy kurs stortellingu. Do zobaczenia!