Skip to content
Menu

Jak prowadzić prezentacje online?

 

Prezentacje online to codzienność w wielu firmach i instytucjach. Poznaj 7 sposobów na to, jak utrzymać uwagę uczestników do ostatniej minuty spotkania i sprawić, żeby zakończyli je z poczuciem dobrze wykorzystanego czasu.

 

Prezentacje online są wartościowe, gdy dostarczają uczestnikom tego, czego rzeczywiście potrzebują

 Spotkania online mają niestety tę wadę, że wyczerpują uczestników szybciej niż spotkania stacjonarne. Wpatrywanie się w ekran monitora przez wiele godzin jest po prostu nużące i męczące. Dlatego podczas prezentacji online, warto

Jak prowadzić prezentacje online?
Jak prowadzić prezentacje online?

przekazywać uczestnikom tylko takie informacje, które są dla nich przydatne. W jaki sposób sprawdzić, czy nasz przekaz spełnia te kryteria?

Aby dostosować prezentację online do potrzeb i oczekiwań uczestników, przeprowadź przed spotkaniem krótką ankietę. Zadaj w niej pytania, które odkryją, czego uczestnicy nie wiedzą, nie rozumieją lub z czym mają największe trudności. Przeanalizuj uważnie odpowiedzi i ułóż program wystąpienia tak, aby korespondował z wyrażonymi potrzebami.

W przypadku webinariów wcześniejsza analiza jest praktycznie niemożliwa. Można jednak na początku spotkania zadać pytanie w stylu: „Czego najbardziej chcieliby się Państwo dowiedzieć na temat stresu?”, „Co sprawiło, że zainteresowali się Państwo tym tematem/ naszym rozwiązaniem?” lub „Czy kiedykolwiek korzystali już Państwo z naszej platformy/ naszych usług?”. Odpowiedzi wskażą Ci, na czym warto się skoncentrować, jak też który wątek prezentacji skrócić, a który rozwinąć. Dzięki temu oszczędzisz czas i zwiększysz efektywność spotkania.

Jeśli przygotowujesz się do prowadzenia szkolenia online, przeprowadź pretest. Wyniki testu przedstaw na początku spotkania. To przyciąga uwagę uczestników i sprawia wrażenie (tak zresztą rzeczywiście jest), że szkolenie zostało uszyte na miarę.

 

Zadbaj o przyjazną atmosferę spotkania oraz dobre relacje z uczestnikami

Efektywność szkolenia/webinaru/ spotkania online w dużym stopniu zależy od tego, czy nawiążemy z uczestnikami dobry kontakt i zjednamy sobie ich sympatię. Jak to zrobić?

  Wezwanie do działania

Rozpocznij prezentacje online z uśmiechem i pełnym entuzjazmem. Nie włączaj od razu slajdów, gdyż dużo lepiej ogląda się człowieka. Aby okazać sympatię, zapytaj uczestników: „Skąd Państwo w tej chwili się z nami łączą?” lub „Jaką uczelnię/instytucję Państwo reprezentują?”.

Przygotuj ciekawy wstęp, (patrz wpis: Jak zacząć przemówienie?)  Opowiedz jakąś historię, odwołaj się do aktualnych zdarzeń albo przytocz przypadek jednego z uczestników, który po takim samym spotkaniu powiedział, że dało ono mu wymierne korzyści. Dobre historie smakują lepiej. Przykuwają uwagę i przekonują uczestników, że warto słuchać dalej.

Określ z uczestnikami zasady, które będą obowiązywały podczas spotkania. Dzięki temu uczestnicy poczują komfortowo i bezpiecznie, przez co chętniej będą dzielić się doświadczeniami, wnioskami, pytaniami.

Swoją prezentację podziel na tematyczne moduły. Co jakiś czas przestań udostępniać ekran, żeby uczestnicy widzieli Cię na całym ekranie. Między modułami zaplanuj ćwiczenia, dyskusje lub burzę mózgów.

 

Prezentacje online są efektywne, gdy przekaz jest treściwy, zrozumiały i obrazowy

Nie trać czasu na zbędne wprowadzenie. Rozpoczynaj swoje prezentacje online, mówiąc np.:

Dzisiaj omówię trzy kluczowe zasady zarządzania emocjami i stresem. Większość z Was, a konkretnie 90 proc., wskazała w przeprowadzonej ankiecie, że tego właśnie najbardziej teraz potrzebuje. Stąd nasze spotkanie.

Unikaj suchego omawiania kolejnych punktów, wziętych żywcem z procedur, ustaw czy regulaminów. Większe zainteresowanie wzbudzą autentyczne historie i praktyczne przykłady. Dlatego zaplanuj swoją prezentację tak, aby w każdym module był jakiś realny przypadek, który zilustruje omawianą teorię. W ten sposób pokażesz się jako ekspert, bo ten, kto rzuca trafnymi przykładami jak z rękawa, musi być ekspertem.

Prezentacje online, które zawierają ciekawe przykłady, są ciekawsze i bardziej dynamiczne, a prezenter ma więcej pewności, luzu i swobody. Gdy omawiamy teorię przez pryzmat życiowych doświadczeń, uczestnicy chętniej dzielą się swoimi doświadczeniami na forum i publikują swoje komentarze na czacie. Swobodna wymiana myśli sprzyja natomiast budowaniu zaufania i nauce.

 

Zadbaj o jakość slajdów i grafiki

Prezentacje online warto wzbogacić slajdami, gdyż obraz wzmacnia przekaz i ułatwia przyswojenie nowych treści.

Bardzo istotne jest, aby zachować umiar w ilości tekstu na slajdzie. Slajdy powinny zawierać maksimum 5-6 wierszy (równoważników zdań). Gdy treści jest więcej, to w pierwszej kolejności warto usunąć ew. powtórzenia. Jeśli to nie wystarczy, to pozostaje selekcja slajdów.

  Prezentacja wzbogaca i ułatwia wystąpienie

Wizualną jakość prezentacji multimedialnej poprawiają duże zdjęcia (adekwatne do treści) oraz nowoczesne ikony i czcionki (jednolite). Zrób wszystko, aby slajd był atrakcyjny dla oka, przejrzysty i lekki wizualnie.

Pamiętaj też, że slajdy są uzupełnieniem Twojej wypowiedzi. Jeśli chcesz udostępnić prezentację uczestnikom jako dokument, przygotuj dwie wersje – jedną do czytania (obszerną) a drugą do prezentowania (z ograniczoną ilością tekstu).

 

Mów zrozumiale i dynamicznie

Aby zdynamizować język wypowiedzi używaj prostych słów, buduj krótkie zdania oraz unikaj sztucznych, oficjalnych zwrotów typu: Witam na spotkaniu poświęconym sposobowi wnioskowania (…), Serdecznie zaproszę do zabrania głosu…

Unikaj zwrotów, które sygnalizują niepewność lub brak przygotowania: Myślę, że to się Wam może przydać, Mam nadzieję, że to się Wam spodoba i choć trochę Was zainteresuje.

Tego typu stwierdzenia mogą zniechęcić uczestników. Zamiast tego, utwierdź ich w przekonaniu, że twoja prezentacja jest ważna, praktyczna i wartościowa! Dlatego warto słuchać uważnie!

Nie pouczaj i nie zmusza także swoich słuchaczy. Zamiast mówić: powinni, muszą państwo, należy, trzeba, powiedz: proszę zwrócić uwagę, zachęcam, aby…, warto…, wystarczy …

Okazując swoim słuchaczom szacunek, pokazujesz, że jesteś dojrzałym i otwartym menedżerem/ prezenterem/ trenerem/ mówcą.

 

Monitoruj postęp i wyjaśniaj cierpliwie

Bez względu na temat i charakter prezentacji (lifestylowe czy biznesowe) bardzo korzystnie wpływa na słuchaczy, gdy prezenter zadaje pytania i upewnia się co pewien czas, czy wszystko jest czytelne i zrozumiałe. Dzięki temu uczestnicy mogą nie tylko wyrazić swoje zdanie, ale też podzielić się swoim doświadczeniem, co zbliża ich do prowadzącego spotkanie.

Pytania otwierają słuchaczy i pobudzają ich ciekawość. Jeśli zadamy jakieś kontrowersyjne lub niejednoznaczne pytanie, to uczestnicy zaczynają myśleć i szukać kreatywnych rozwiązań.

Omów nowe zagadnienie i zadaj uczestnikom pytanie: Jak to rozumiecie? Jak byście zastosowali tę zasadę w praktyce? Taka swobodna wymiana informacji to świetna okazja, aby doprecyzować, uzupełnić i utrwalić wiedzę uczestników.

Aby ożywić słuchaczy, zadawaj im co pewien czas zagadki tak, by można było porównać swój wynik. Najpierw niech każdy poda swój wynik, potem dopiero pokaż dane. Wyłoń zwycięzców tego etapu.

Na zakończenie webinaru bądź prezentacji otwórz sesję pytań i odpowiedzi. W przypadku szkoleń online zaplanuj posttest i również omów go na żywo. Dzięki temu wychwycisz, co było niezrozumiałe dla uczestników i uzupełnisz tę wiedzę.

  Jak mówić zwięźle i treściwie?

Każdy z nas ma ograniczone możliwości przyswajania nowych treści. Gdy będzie ich za dużo albo będziemy je prezentować za szybko, długo i monotonnie, to efektywność takiego przekazu będzie znikoma. Gdy mówimy w odpowiednim tempie, akcentujemy słowa kluczowe, nawiązujemy interakcję z uczestnikami (prosimy, aby sami powiedzieli, jak rozumieją to, co im przekazaliśmy) oraz ilustrujemy swoje słowa rekwizytami, adekwatnymi zdjęciami lub wykresami, a przede wszystkim emocjonującymi przykładami, wówczas uczestnicy wynoszą i zapamiętują więcej.

 

Urozmaicaj prezentacje online za pomocą nowoczesnych aplikacji

W świecie online mamy do dyspozycji wiele aplikacji, dzięki którym możemy zaangażować uczestników do wspólnej zabawy, gry, ćwiczenia, czy też dyskusji.

Jeśli chcesz sprawdzić wiedzę uczestników, warto skorzystać z takich narzędzi, jak: quizez, kahoot, testportal, answergarden czy wooclap.

Gdy potrzebujesz szybko zebrać głosy uczestników na dany temat, świetnie sprawdzi się niezastąpiony mentimeter.

Aby uczestnicy zapisali swoje opinie na wspólnym ekranie, udostępnij im tablicę, albo włącz aplikację miro lub jambord.

Gdy chcesz pobudzić, zaktywizować lub zintegrować uczestników skorzystaj z koła fortuny dostępnego w aplikacji wordwall.net.

Aby połączyć uczestników w podgrupy, otwórz „breakout rooms” w aplikacji zoom.

Masz więc do wyboru wiele możliwości. Te aplikacje z pewnością uatrakcyjnią Twoją prezentację i sprawią, że spotkanie online będzie bardzo różnorodne i dynamiczne.

 

Jak prowadzić prezentacje online — podsumowanie

Prezentacje online mogą być równie atrakcyjne i efektywne jak wystąpienia publiczne na żywo. Owszem, wirtualna rzeczywistość sprzyja bierności uczestników, ale zaangażowany i dynamiczny prezenter jest w stanie zaktywizować słuchaczy i osiągnąć zamierzony efekt. Pomagają w tym z pewnością zasady, które omówiliśmy, czego dowodem są opinie uczestników naszych szkoleń.

Jeśli chcesz zobaczyć, jak prowadzimy prezentacje online, zapraszamy na najbliższe warsztaty z wystąpień publicznych, Kurs retoryki Kurs storytellingu. W naszej ofercie mamy też szkolenie indywidualne z wystąpień publicznych. Wybór należy do ciebie. Do zobaczenia!

PS. Miło nam, że czytasz ten tekst od deski do deski. Doceniamy to. W nagrodę publikujemy ikonografikę, która streszcza kluczowe zasady, jak prowadzić prezentacje online. 

5 wskazówek, jak utrzymać uwagę uczestników podczas prezentacji online

Zobacz również