Skip to content
Menu

Słowne nieporozumienia

Jak często przydarzają Ci się słowne nieporozumienia i konflikty? Jak reagujesz, gdy ktoś Ciebie atakuje lub stawia w niezręcznej sytuacji? Czy to, co wtedy mówisz, łagodzi czy zaognia sytuację? Czy zdarza się, że Twoje rozmowy z drugą osobą kończą się we wrogiej atmosferze? Są sposoby, aby temu zaradzić.

 

Słowne nieporozumienia i utarczki — można im zaradzić!

 

Wszystko zależy od tego, co jest przyczyną nieporozumienia. Jeśli wynika ono z nieprecyzyjnej komunikacji, to stosunkowo łatwo można zaradzić takim przypadkom.

Mój kolega miał kiedyś takie doświadczenie. Zamówił dostawę piachu pod kostkę brukową. Towar miał dotrzeć do niego we wtorek o 7 rano. To bardzo ważny szczegół, bo kolega o 7:30 chciał wyjechać samochodem do pracy.

Umówionego dnia Marcin czeka w gotowości na transport. 7:00 kierowcy nie ma. 7:15 nie ma nadal. O 7:30 rozlega się klakson ciężarówki. Marcin wychodzi z domu. Kierowca przez uchyloną szybę krzyczy do zamawiającego: „Piach tutaj?”. Marcin odpowiada: „Tak tutaj!” i wraca do domu po laptopa. Wychodzi z domu i staje przed bramą jak zamurowany. Kierowca wysypał piach na środku bramy wyjazdowej. Zablokował samochód, którym Marcin chciał za chwilę jechać do pracy.

Kolega nie chciał powiedzieć, jaka był jego reakcja w tamtej sytuacji. Dało się jednak odczuć, że jego wypowiedź odbiegała znacząco od standardów komunikacji bez przemocy.

To klasyczny przykład błędu komunikacyjnego. Obydwie strony są przekonane, że komunikują się jasno i precyzyjnie. A jednak do rozmowy wkradło się słowne nieporozumienie. Kto zawinił?

trudno dojść do porozumienia gdy próbujemy za wszelką cenę znaleźć winnych
Photo by Sebastian Herrmann on Unsplash

W takiej chwili pozostaje jedynie posypać głowę popiołem i powstrzymać się od chęci odwetu. Zarówno jedna, jak i druga strona nie sprawdziła, co nadawca ma na myśli. Z takiej lekcji warto wyciągnąć wniosek. Przy kolejnych spornych kwestiach, warto upewnić się dwa razy, czy dobrze odczytaliśmy komunikat nadawcy. Tylko w ten sposób można uniknąć nadinterpretacji oraz przykrego nieporozumienia.

  Co traci mówca, gdy chwali sam siebie?

 

Jak rozwiązywać spory słowne, gdy w grę wchodzą silne emocje?

 

Najczęstszą przyczyną sporów i utarczek słownych jest tzw. różnica zdań. Mamy różne opinie na dany temat i trudno nam uzgodnić wspólne stanowisko. Czy będziemy w stanie dojść do kompromisu? Jeśli nie, to czy damy radę przyjaźnić się, kochać, szanować, rozmawiać, współpracować, mimo braku porozumienia?

Kompromis wymaga empatii i akceptacji odmiennego zdania
Photo by Clay Banks on Unsplash

Różnice wartości, potrzeb i interesów to najczęstsze przyczyny konfliktów. Kłótniom tym towarzyszą zazwyczaj silne emocje. W takich przypadkach trudno powstrzymać się od epitetów i przemocy fizycznej.

Komunikacja bez przemocy jest możliwa nawet w takich przypadkach. Warunek jest jeden: musimy przyjąć i uznać perspektywę drugiej strony. Jeśli nie jesteśmy w stanie zaakceptować odmiennego stanowiska, to pozostaje nam refleksja nad tym, jakie konsekwencje może przynieść eskalacja konfliktu. Pomagają przy tym doświadczenia innych osób.

Nigdy nie wyrządziło krzywdy coś, czego nie powiedziałem.

To słowa Calvina Coolidge’a, 30. prezydenta USA. Warto je rozważyć, zanim powiemy o jedno słowo za dużo. Łatwiej powstrzymać się od ataku słownego niż potem przepraszać i godzić się.

Naszym zadaniem nie jest rozliczanie błędów przeszłości, lecz wyznaczanie drogi w przyszłość.

John F. Kennedy, 35. prezydent USA słusznie zauważył, że szukanie i rozliczanie winnych to droga donikąd. Zamiast obwiniać innych, lepiej szukać rozwiązań. Zamiast ranić i oskarżać, lepiej doceniać i wzmacniać. Po co obrzucać się oszczerstwami czy obelgami? Lepiej szukać tego, co nas łączy. Jeśli dołożysz starań i zastosujesz metody komunikacji bez przemocy, na pewno przestaniesz werbalnie niszczyć zaangażowania i motywacji innych.

 

Słowne nieporozumienia – Jak unikać ich na co dzień?

 

O tym właśnie jest nasz webinar „Pozytywna komunikacja na co dzień”, zorganizowany przez międzynarodową platformę edukacyjną EPALE. Webinarium dostarcza odpowiedzi na pytania:

  Jak reagować na krytykę?
komunikacja bez przemocy w pracy trenera - WEBINARIUM DLA EPALE
Nie ma edukacji bez pozytywnej komunikacji
  1. Skąd biorą się nieporozumienia słowne?
  2. W jaki sposób i po co odczytywać intencje nadawcy?
  3. Czy są jakieś metody, aby zapobiegać słownym nieporozumieniom?
  4. Jak oddzielić zachowanie od człowieka?
  5. Co zrobić, aby samemu nie dolewać oliwy do ognia?
  6. Jak nie wikłać się w konflikt, gdy ktoś próbuje nas w niego wmanewrować?
  7. W jaki sposób, można zaakceptować i uznać stanowisko drugiej strony?

Sztuka komunikacji bez przemocy przyda się każdemu. Potrzebują jej nie tylko ci, którzy edukują dorosłych. Również ci, którzy z dorosłymi pracują lub nimi zarządzają. Obejrzyj to webinarium! Sprawdź i rozwijaj swoje kompetencje z zakresu komunikacji interpersonalnej zamiast tracić czas na wyczerpujące spory!