Skip to content
Menu

Dobre wystąpienie – jak je przygotować?

Lista elementów, które składają się na dobre wystąpienie jest długa. Dlatego im wcześniej zaczniesz się przygotowywać, tym lepiej. Od czego zacząć? Tak jak w przypadku podróży. W pierwszej kolejności ustal cel wystąpienia, aby nie zabłądzić po drodze!

Dobre wystąpienie ma jasno określony cel, czytelny dla mówcy i słuchaczy

Temat i cel przemowy to krok kluczowy. Gdy precyzyjnie zdefiniujesz cel, łatwiej Ci będzie przygotować mowę i osiągnąć zamierzony efekt. Do wyboru masz cztery możliwości:

  1. Coś wyjaśnić.
  2. Dostarczyć rozrywki.
  3. Zainspirować słuchaczy/ zachęcić ich do zmiany stanowiska / skłonić do działania.
  4. Przekonać audytorium do swojego rozwiązania / sprzedać produkt / pozyskać klienta.

Zdecyduj, co chcesz osiągnąć. Nie zadowalaj się hasłem w stylu: „Zrobić prezentację na temat firmy/ produktu”. To zbyt ogólny cel. Zdefiniuj go precyzyjnie, np.: „Chcę przekonać potencjalnych klientów, że nasza firma jest innowacyjna i godna zaufania”, „Chcę przekonać uczestników spotkania Biznes przy kawie, że zakup ekskluzywnych mebli to opłacalna inwestycja” albo: „Chcę zachęcić słuchaczy, aby uczyli się 20 minut dziennie języka obcego”.

Dobre wystąpienie ma precyzyjnie określony cel. Dzięki temu mówca od samego początku wie dokąd zmierza
i starannie dobiera środki, aby ten cel osiągnąć.

Od tego, jak zdefiniujesz cel, będzie zależało to, jaka będzie Twoja przemowa. Dlatego sformułuj swoją tezę tak, aby była:

  • zwięzła,
  • atrakcyjna dla słuchaczy,
  • jasno wyrażała Twoje stanowisko.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat procesu tworzenia dobrego wystąpienia? Obejrzyj ten film.

Recepta na dobre wystąpienie

 

Znajdź temat, który będzie korespondował z potrzebami i zainteresowaniami słuchaczy

Twoje wystąpienie będzie miało większą siłę przyciągania, im celniej trafisz w potrzeby i zainteresowania słuchaczy. Jeśli zajmujesz się sprzedażą ubezpieczeń, możesz opowiedzieć słuchaczom o specyfice rynku lub ostrzec ich przed utratą całego majątku. Jeśli jesteś bankierem możesz przedstawić algorytmy, które pomagają obliczyć stopę zwrotu, jak też opowiedzieć o tym, w co warto obecnie zainwestować oszczędności. Aby przygotować dobre wystąpienie musisz zatem dowiedzieć się, kim są ludzie, do których będziesz przemawiać.

  Mów z głowy. Zapomnij o slajdach!

Zastanów się:

  • Kim jest Twój słuchacz?
  • W jakim jest wieku?
  • Pracuje, uczy się, a może jest już na emeryturze?
  • Jakie są jego zainteresowania?
  • Z jakiego powodu przyszedł i czego od Ciebie oczekuje?
  • Co wie o Tobie, o firmie, o danym temacie, a czego może nie wiedzieć?
  • Jest zainteresowany tematem, czy może obchodzi go wyłącznie korzyść?
  • Jaki nastrój może panować na spotkaniu?
  • W jakim nastroju mogą być uczestnicy?
  • Czy będą rozumieli żargon, którym się posługujesz?
  • Czego Twoi słuchacze woleliby nie usłyszeć?
  • Czy będą skłonni wejść w doświadczenie lub ćwiczenie?
  • Czy będą mieli ochotę na dłuższe spotkanie, czy też będą chcieli jak najszybciej je zakończyć?
  • W jaki sposób możesz najskuteczniej nakłonić ich do tego, by postąpili zgodnie z Twoimi oczekiwaniami?

Sam widzisz, że pytań jest wiele. Jeśli znajdziesz na nie odpowiedź, pomoże Ci to rozstrzygnąć dylemat, jak ująć swój temat, co zawrzeć w swoim wystąpieniu oraz jaką wybrać formę.

Ze współpracy z naszymi klientami wiemy, że wielu osobom sprawia to duże trudności. Każdy temat można bowiem przedstawić na wiele sposobów. To czy przygotujesz dobre wystąpienie, zależy właśnie od tego, czy jasno zdefiniujesz cel i czy trafnie dostosujesz temat do potrzeb odbiorców.

 

Szukaj tematów, które możesz oprzeć na własnych doświadczeniach

Załóżmy, że chcesz przedstawić słuchaczom jakąś osobę. Możesz podejść do zadania klasycznie. Do tego wystarczy zdobyć informacje na temat kolejnych etapów jej życiorysu. Takie podejście bardzo często kończy się jednak fiaskiem. Wzbudzisz większe zainteresowanie, gdy podzielisz się własnymi wspomnieniami, jakie łączą Cię z tą osobą. Gdy na początku wystąpienia postawisz jednoznaczną tezę w stylu: „Piotr to najlepszy kolega, szef i przyjaciel”, zainteresowanie słuchaczy na pewno wzrośnie.

Gdybyś opisywał siebie, to zamiast opowiadać pobieżnie o wielu wątkach, powiedz o tym, jak zostałeś/aś menedżerem / sprzedawcą roku w okresie pandemii itp. Możesz wtedy odpowiedzieć na kilka pytań w stylu: Czy łatwo zrealizować taki cel? Czy jest to dzieło przypadku, czy też wielu przemyślanych decyzji i działań?

  Co traci mówca, gdy chwali sam siebie?

Możesz opowiedzieć też o swoich zmaganiach, porażkach i sukcesach. O ludziach, których poznałeś na swojej drodze (o uczciwych i nieuczciwych), o problemach z pracownikami, z klientami i jak wpłynęła na ciebie ta praca? Gdy opowiesz taką historię, na pewno skupisz uwagę wielu słuchaczy, a zwłaszcza tych, którzy wkraczają na ścieżkę menedżerską i chcą w przyszłości osiągnąć podobny cel. Twoje doświadczenia będą dla nich bezcenne i przyciągną uwagę jak magnez szpilkę.

Zastanów się więc, z jakim przesłaniem chcesz zostawić słuchaczy? Co właściwie chcesz im przekazać? Nie możesz bowiem poruszyć zbyt wielu wątków w jednej mowie. Tego nie da się zrobić. Słuchacze pogubią się i stracą zainteresowanie. Zamiast przeskakiwać z wątku na wątek, weź na warsztat jedno zagadnienie i rozwiń je. Taka mowa jest przejrzysta i zrozumiała, dzięki czemu nie męczy słuchaczy. Jak mawiał Winston Churchill:

Sztuka polega na tym, aby wyczerpać temat, ale nie wyczerpać publiczności.

 

Zbierz dodatkowe dane i zachwyć swoich słuchaczy

Gdy już określisz cel i temat swojego wystąpienia, myśl o nim każdego dnia, nawet w nocy. Zapisuj wszystko, co przyjdzie Ci na myśl, bo nasza pamięć jest zawodna. Po co aż tyle wysiłku i poświęcenia? Ponieważ słuchaczy interesują głównie nasze własne doświadczenia i przemyślenia. To najcenniejsze źródło wiedzy i inspiracji. Abraham Lincoln mawiał:

Nigdy nie będę dość stary, by mówić bez zażenowania i wstydu,
gdy nie mam nic do powiedzenia.

Aby poszerzyć swoją wiedzą na dany temat, zajrzyj do literatury i Internetu. Poszukaj ciekawych informacji, cytatów, wyników badań, statystyk, zdjęć. Brytyjski polityk John Bright wielokrotnie podkreślał, że książki to nieocenione źródło pomysłów.

Jedyne, czego zawsze żałuję, będąc w bibliotece  to fakt, że życie jest za krótkie i nie ma najmniejszej nadziei na to, bym mógł w pełni nacieszyć się tym jakże obfitym posiłkiem, jaki mam przed sobą.

Najwięksi mówcy czerpali i nadal czerpią wiele inspiracji z książek. Czytając literaturę, zdobywamy doświadczenie innych wybitnych ludzi, a także wzbogacamy swój zasób słów, co jest nieocenionym zasobem każdego mówcy.

  Mowa ciała — jak zwiększyć perswazję wystąpienia?

Gdyby brakowało Ci własnych przykładów, zapytaj znajomych lub współpracowników – może oni znają jakieś ciekawe historie. Przysłuchuj się także rozmowom na ulicy, w pracy lub jakimkolwiek innym miejscu, gdzie jesteś. Obserwuj, co dzieje się wokół ciebie, bo każda – czasem niepozorna sytuacja – może przynieść wartościowe wnioski. Będziesz mógł ich użyć w swoim przemówieniu.

Zbierz więcej informacji, niż jesteś w stanie wykorzystać. Dzięki temu będziesz miał z czego wybierać. Pamiętaj jednak, że aby przygotować dobre wystąpienie, pomysły zaczerpnięte z publikacji innych autorów, najlepiej ilustrować własnymi przykładami. Kluczowe jest to, czego sami doświadczyliśmy, a nie to, co powiedział lub napisał ktoś inny. Sięgnij do osobistych doświadczeń i wyciągnij z nich wnioski. Tę zasadę trafnie spuentował senator Albert J. Beveridge w książce pt: „The Art of Public Speaking”:

Mówca musi być mistrzem swojego tematu. To znaczy, że wszystkie fakty powinien zebrać, uporządkować, przestudiować i przetrawić.

 

Dobre wystąpienie ma to coś

Jeśli przygotowujesz się do ważnego przemówienia zacznij już dzisiaj. Dobre przemówienie jest jak podróż. Wymaga starannych przygotowań, aby pozostały po nim piękne wspomnienia. Gdy precyzyjnie określisz cel, trafnie dopasujesz temat do audytorium oraz wzbogacisz go ciekawymi informacjami i własnym doświadczeniem, będzie to dla Ciebie i dla Twoich słuchaczy ekscytująca i niezapomniana przygoda.

Pamiętaj również, że sercem i mózgiem wystąpienia jesteś Ty! Słuchacze muszą czuć, że przekaz pochodzi z twojego serca i umysłu. Wtedy trafi on do umysłów i serc słuchaczy. Dlatego włóż serce w to, co mówisz! Wtedy inni powiedzą: „To było bardzo dobre wystąpienie!”.

Masz nadal pytania lub nie wiesz, jak wykorzystać tę wiedzę w praktyce? Zapisz się na nasze szkolenie. Chętnie pomożemy Ci rozwiać wszelkie wątpliwości i nauczymy Cię, jak napisać dobre wystąpienie.