Skip to content
Menu

Jak być wiarygodnym i autentycznym mówcą?

Jak być wiarygodnym i autentycznym mówcą? Marzy o tym wiele osób. Powszechnie uważa się, że wystarczy mówić płynnie i używać oryginalnego języka. Osoby, które skupiają się głównie na staranności, odbierane są jako sztuczne, a przez to również mało wiarygodne. Aby być wiarygodnym i autentycznym mówcą, bądź przede wszystkim sobą. Wtedy poczujesz się swobodnie i pewnie w kontakcie z audytorium.

Jak być mówcą, na którego widok publiczność reaguje aplauzem, a nie wysypką?

Nie wszyscy zawodowi mówcy są dobrze odbierani przez słuchaczy. Dzieje się tak wtedy, gdy mówca wplata do swojego przemówienia wiele branżowych słów, używa wielu technicznych pojęć albo torpeduje słuchaczy marketingowym slangiem. Ma to niewiele wspólnego z codziennym słownictwem. Jeśli chcesz być wiarygodnym i autentycznym mówcą, który jest lubiany przez publiczność, to przede wszystkim mów zrozumialezwięźle, ale treściwe.

Aby już na początku wystąpienia zrobić na publiczności dobre wrażenie, trzeba nawiązać z odbiorcami przyjazną więź. W jaki sposób? Przywitaj się ze słuchaczami w naturalny sposób (mało oficjalny). Oczywiście, nie oznacza to, że masz zwracać się do słuchaczy na „ty”. Doceń ich obecność z umiarem i wyczuciem. Pod żadnym pozorem nie zachwalaj zanadto publiczności, a tym bardziej siebie samego. Naturalne dowartościowanie publiczności i przyjazna interakcja z odbiorcami to ważny krok ku temu, aby być wiarygodnym i autentycznym mówcą.

Aby zainteresować odbiorców opowiedz im ciekawą historię. To najlepszy sposób, aby skrócić dystans z odbiorcami, nawiązać z nimi przyjazną relację, a także pokazać im swoje doświadczenie i własną osobowość. Pamiętaj jednak, że siła storytellingu zależy przede wszystkim od tego, czy potrafisz znaleźć mocną i adekwatną historię, a potem wiesz, jak dobrze historię opowiedzieć.

  Jak komunikować zmianę terminu wydarzenia?

Jak mówić, aby być wiarygodnym i autentycznym mówcą?

Aby być wiarygodnym i autentycznym mówcą, warto wziąć pod uwagę dwa kolejne czynniki. Pierwszy polega na tym, aby mówca był cały czas uważny na potrzeby słuchaczy. Dostosowanie przekazu do tego, czego oczekują odbiorcy to ruch strategiczny. Tylko wtedy Twoje wystąpienie będzie ważne i ciekawego dla słuchaczy.

Drugi czynnik to elastyczna reakcja na różne nieplanowane sytuacje. Podczas wystąpienia trzeba czasem skrócić wystąpienie, bo poprzedni prelegent mówił dłużej, przerwać wystąpienie, bo komuś zadzwonił telefon, zmienić treść, bo uwaga słuchaczy spadła do zera. Wystąpienie często zakłócają też takie prozaiczne przypadki, jak: ktoś się spóźnia, ktoś chce wyjść wcześniej, ktoś zgłasza nowe oczekiwania albo pyta o coś, o czym była już mowa. To, jak wtedy zareagujesz, co odpowiesz, jaka będzie Twoja riposta, będzie miało duży wpływ na Twoje relacje ze słuchaczami.

Unikaj słów, które mogą być obraźliwe. Nie chodzi jednak tylko o wulgaryzmy. Obraźliwe jest choćby dyrektywne dopytywanie, czy odbiorcy zrozumieli przekaz.

Idealna harmonia — gdy naturalna mowa ciała wzmacnia to, co wyrażają słowa

Ważnym krokiem, aby być wiarygodnym i autentycznym mówcą, jest mowa ciała. Podczas przemowy skieruj wzrok w stronę publiczności. Zarówno unikanie kontaktu wzrokowego ze słuchaczami, jak też nadmierne błądzenie wzrokiem nie sprzyjają budowaniu zaufania.

Warto także uruchomić ręce. Spontaniczne gesty wzmacniają naturalność i swobodę wypowiedzi. Unikaj jednak zbyt przesadnych i gwałtownych ruchów. Stój stabilnie na obydwu nogach, a jeśli chcesz poruszać się po sali, to pamiętaj zawsze o celu, czyli miej świadomość, gdzie i po co idziesz.

Mów spokojnie i wyraźnie. Dostosuj ton i tempo wypowiedzi do treści przemowy. Przyspiesz, jeśli chcesz podkreślić, jak szybko rozwija się biznes lub jaką prędkość osiąga pojazd. Zwolnij, zmień ton i zrób dłuższą pauzę, gdy mówisz o sprawach ważnych, smutnych albo wrażliwych. Kluczowe jest to, aby mowa ciała potwierdzała to, co sygnalizują Twoje słowa.

  Retoryka — źródło mocy wystąpień Zełenskiego

Jak być wiarygodnym i autentycznym mówcą — podsumowanie

Przede wszystkim myśl o treści, którą chcesz przedstawić słuchaczom. Przedstaw ją zrozumiale i obrazowo, opierając się na autentycznych, życiowych przykładach. Dbaj o dobre relacje ze słuchaczami. Okaż im zrozumienie i szacunek. Słuchaj uważnie tego, co mówią, o co pytają, a nastąpnie udziel im wyczerpujących odpowiedzi. Jeśli będziesz przy tym naturalny i swobodny, wówczas będziesz mieć wszelkie atuty, aby być wiarygodnym i autentycznym mówcą.